Poznaj arkana japońskiej arytmetyki mentalnej.
Zostań mistrzem sorobanu!
Sekrety japońskiej arytmetyki mentalnej były dostępne w Polsce tylko dla nielicznych. Nasza książka ZMIENIA wszystko! Jest wyjątkowa, bo zdradza tajemnice japońskiego liczydła soroban i metody Ishido-Shiki.
Książka Soroban. Kontkesty. Teoria. Praktyka jest jedyną publikacją poza Japonią, poświęconą tej metodzie. Jest też jedyną ogólnodostępną w języku polskim, która umożliwia samodzielną naukę obliczeń na sorobanie. Prezentowana metoda jest przyjazna, niezwykle skuteczna, dostępna dla dzieci (od ok. 5 roku życia) i dorosłych.
Książce patronuje Japoński Związek Sorobanu.
Uzupełnieniem publikacji jest książka Soroban. Zeszyt ćwiczeń.
Spis treści
Przedmowa
Wstęp
Kody QR
1. Konteksty
1.1. Edukacja jutra
1.2. Edukacja i kultura po japońsku
1.3. Geneza liczby
1.4. Historia sorobanu
1.5. Metoda Ishido (Ishido-Shiki)
1.6. Japoński Związek Sorobanu
1.7. Muzeum Sorobanu w Shiroi
1.8. Soroban w Polsce
2. Teoria
2.1. Dla kogo jest soroban?
2.2. Trudności podczas nauki sorobanu
2.3. Arytmetyka mentalna i soroban
2.4. Rola i zadania rodziców w nauce dzieci
2.5. Opinie o metodzie Ishido
2.6. Zanim rozpoczniesz naukę…
3. Praktyka
3.1. Liczby 0, 1, 2, 3, 4
3.2. Liczby 5, 6, 7, 8, 9
3.3. Dodawanie z użyciem koralika o wartości 5
3.4. Odejmowanie z użyciem koralika o wartości 5
3.5. Liczby 10, 11, …, 20, …
3.6. Działania z liczbą 9
3.7. Działania z liczbą 8
3.8. Działania z liczbą 7
3.9. Działania z liczbą 6
3.10. Działania w zakresie do 50
3.11. Działania z przekroczeniem liczby 50
3.12. Działania z przekroczeniem liczby 100
3.13. Mnożenie przez liczby jednocyfrowe
3.14. Mnożenie przez liczby dwucyfrowe
3.15. Dzielenie przez liczby jednocyfrowe
3.16. Próbne arkusze egzaminacyjne
3.17. Odpowiedzi do ćwiczeń
Bibliografia
Dla kogo jest książka?
Fragmenty recenzji
„Autorzy we wstępie swojej monografii odwołują się do znanego, pochodzącego jeszcze z ubiegłego wieku, raportu edukacyjnego pod redakcją Jacquesa Delorsa „Edukacja. Jest w niej ukryty skarb”. Bardzo trafnie zauważają, że soroban jest właśnie takim edukacyjnym skarbem. Ta piękna i cenna refleksja jest motywem przewodnim monografii. Autorom udało się odkryć – przynajmniej dla polskiego Czytelnika – jeden z edukacyjnych skarbów. Z całą pewnością stało się to możliwe tylko dzięki prawdziwej pasji obydwu Autorów, a pasja jest najważniejszą i konieczną cechą w zawodzie nauczyciela. Wiemy bowiem, że dobry nauczyciel naucza przez zarażanie swoją pasją, zgodnie z aforyzmem sprzed prawie 2000 lat jednego z największych pisarzy starożytnej Grecji, historyka, filozofa-moralisty – Plutarcha z Cheronei: „umysł nie jest naczyniem, które należy napełnić, lecz ogniem, który trzeba rozniecić”. Wydaje się, że to zadanie obaj Autorzy zrealizowali nie tylko w formie swojej monografii, w której zachęcają czytelnika do korzystania z sorobanu i rozsmakowują go w tym obszarze tematycznym, ale też wypełniają je w codziennej pracy dydaktycznej.”
dr hab. inż. Janusz Morbitzer, prof. nadzw. AWSB
Katedra Pedagogiki
AWSB w Dąbrowie Górniczej
„Książka została napisana językiem poprawnym, bardzo czytelnym i precyzyjnym. Dobrze się stało, że recenzowana publikacja o sorobanie ukazuje się w Polsce. Z całą pewnością okaże się bardzo pożyteczna pokazując teoretyczne i praktyczne aspekty pracy z sorobanem – japońskim liczydłem.
Książka jest przeznaczona dla obecnych i przyszłych adeptów sorobanu.
Autorom gratuluję odwagi bycia prekursorami metody Ishido w Polsce. W końcu to do ich pionierskiej publikacji będą odwoływać się przyszli potencjalni badacze zjawiska i metody pracy z liczydłem japońskim.
Recenzowaną publikację oceniam bardzo wysoko. Mam nadzieję, że jej wpływ będzie na tyle istotny, że praca z sorobanem znajdzie swoje zastosowanie w praktyce edukacyjnej w polskich szkołach, szczególnie w edukacji matematycznej.
Książkę Soroban. Konteksty. Teoria. Praktyka rekomenduję do zastosowań podczas zajęć edukacyjnych szkolnych i pozaszkolnych.”
dr Tomasz Szwed
Instytut Studiów Edukacyjnych
PWSZ w Raciborzu
„Tradycyjne szkolne nauczanie rachunków jest z natury rzeczy zajęciem dość monotonnym i nie budzi na ogół wśród uczniów większego entuzjazmu. Proponowany w książce Soroban. Konteksty. Teoria. Praktyka sposób zapisywania liczb i działań na liczbach jest czymś nowym i zmienia myślenie o arytmetyce. Pobudza myślenie czynnościowe o liczbach w bardzo skuteczny i przejrzysty sposób. Wskazuje nowe wejście w Świat Liczb. Książka napisana jest tak prostym i zachęcającym językiem, że powinna trafić w ręce każdego nauczyciela matematyki w szkole i znaleźć się w każdej bibliotece i czytelni szkolnej. Pomaga zrozumieć, że liczby to nie są tylko zapisy na papierze w kratkę.”
prof. dr hab. Wacław Zawadowski
dydaktyk matematyki
Opinie czytelników
O Autorach
Karol Sieńkowski – członek Japońskiego Związku Sorobanu, certyfikowany trener metody Ishido-Shiki i egzaminator Japońskiego Związku Sorobanu, założyciel Akademii Sorobanu, członek Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki, nauczyciel przedmiotów przyrodniczych, prekursor metody Ishido-Shiki w Polsce, autor książek popularyzujących matematykę i soroban.
W książce Soroban. Konteksty. Teoria. Praktyka odpowiada za treści związane bezpośrednio z sorobanem. Przybliża jego historię, aspekty pedagogiczne, zagadnienia metodyczne oraz prezentuje instruktaż obliczeń na japońskim abakusie.
Albert Wołkiewicz – doktor nauk teologicznych w zakresie katechetyki, wykładowca dydaktyki i katechetyki (WSD Towarzystwa Salezjańskiego w Krakowie, WSD oo. Bernardynów w Kalwarii Zebrzydowskiej) oraz pedagogiki (MWSE w Tarnowie), ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, badacz mediów edukacyjnych i komunikacji naukowej.
W książce Soroban. Konteksty. Teoria. Praktyka porusza temat edukacji jutra i szuka w niej miejsca dla sorobanu, przybliża Czytelnikowi wynalazek „liczby” oraz omawia strukturę współczesnego systemu edukacji w Japonii.